[HANDLEIDING] Aan de slag met Facebook Marketing

Adverteren op Facebook

Ben jij marketeer, ondernemer of gewoon geïnteresseerd in online marketing en wil je weten hoe je een Facebook advertentie bouwt die resultaat oplevert? Dan ben je hier aan het juiste adres.

In dit artikel ga ik je namelijk precies vertellen hoe jij je eerste advertentie bouwt, stap voor stap 🙂

 

Waarom op Facebook?

Voordat ik je ga vertellen hoe jij je eerste Facebook advertentie kunt bouwen wil ik toch even stilstaan bij opbrengsten en kosten achter Facebook advertenties. Het is een beetje zonde van je geld om hier zomaar geld in te investeren zonder dat je ook maar enig idee hebt wat het onderaan de streep oplevert, toch?

Zorg er daarom voor dat je van te voren helder hebt wat je wilt bereiken middels Facebook ads. Formuleer een concreet doel.

Facebook is een krachtig medium om voor weinig geld in contact te komen met je doelgroep. Mits je het op de juiste manier inzet. Facebook is het grootste social media netwerk ter wereld. In Nederland kent het in 2016 totaal 9,6 miljoen geregistreerde accounts, waarvan 6,8 miljoen gebruikers die dagelijks de applicatie raadplegen. De kans is zeer groot dat jouw doelgroep hier te vinden is en dat maakt het dus een ontzettend interessant platform voor bedrijven om hier aanwezig te zijn. Zo steeg het aantal Facebook bedrijfspagina’s in 2016 met 33%!

Let op: adverteren op Facebook wordt steeds duurder. Het een spel van vraag en aanbod. Waar je op dit moment slechts 0,20 euro per klik betaalt kan dit binnen nu en 3 jaar al snel 2,50 tot 3,00 euro worden. Omdat steeds meer bedrijven Facebook ads aan het ontdekken zijn is dit HET moment om in te stappen en goedkoop verkeer te realiseren naar je website met Facebook. In dit artikel vertel ik je precies HOE.

Voordat je een advertentie gaat ontwikkelen stel ik altijd twee vragen:

Wat is je doel?
Waarom zou iemand interacteren op je advertentie? What’s in it for them?
Denk vervolgens eens na over de vraag: Wat mag een lead (iemand die bovengemiddeld geïnteresseerd is in je product) kosten?

Hoeveel clicks wil je realiseren en hoeveel nieuwe klanten kun je uit deze clicks halen? Wat is de conversie van je website? Met andere woorden: welk aandeel van je website bezoekers doet een aankoop of laat gegevens achter op een verkoop/lead pagina?

Het leuke van online marketing is dat we alles kunnen meten. Als je dit goed doet weet je precies waar elke uitgegeven euro in resulteert.

Je kunt al starten met adverteren bij Facebook voor een bedrag van 35 euro per week met een minimaal budget van 5 euro per dag. Dit maakt Facebook een zeer aantrekkelijk platform voor bedrijven om in contact te komen met potentiële klanten.

Een rekenvoorbeeld:

Stel: ik verkoop een betaald educatief programma met een waarde van 200 euro.

Laten we zeggen dat ik 250 euro spendeer aan mijn Facebook campagne. Door deze campagne converteer ik 125 leads naar een gratis informatie product. Dat betekent dat ik (250/125) 2 euro betaal per lead.

Stel dat ik 6,5% van die 125 leads weet te converteren naar een betaald programma met behulp van een goed geïmplementeerde salesfunnel dan kom ik uit op 8 verkopen.

Dat is dan (8*200) 1.600 euro omzet – 250 euro kosten = 1.350 euro winst!

Niet verkeerd toch?

Wat is je doel?

Waarom wil je Facebook gaan inzetten?

Pagina likes generen is geen doel. Vraag jezelf af waarom je deze likes wilt generen. En van wie wil je likes wilt hebben? Wat zou je doen als je 100.000 likes zou hebben?

Een ander doel dat ik regelmatig hoor is: ik wil meer leads genereren. Dit is niet concreet genoeg. Wat is een lead? Hoeveel leads wil je genereren?

Sorry voor mijn stelligheid, maar mensen denk goed na over dit soort vragen.

Maak het concreet voor jezelf.

Heb je geen antwoorden op deze vragen, dan heb je er nog niet goed genoeg over nagedacht is mijn stelling. Schrijf het op, of praat er met anderen over en kom een stap dichterbij jouw doel.

Door jezelf deze vragen te stellen kom je erachter dat je wel iets wilt doen met Facebook maar je weet eigenlijk nog niet echt wat. Dwing jezelf ertoe over deze vragen na te denken en het op te schrijven, hierdoor zal je concreter worden in wat je precies wilt en waarom.

Een voorbeeld van een concrete doelstelling is:
Ik wil Facebook ads gedurende 2 maanden inzetten om 350 leads (mensen die geïnteresseerd zijn in het leren bouwen van Facebook ads) te genereren voor mijn gratis programma dat heet ‘Facebook Marketing voor beginners’.

Een doelgroep selecteren in Facebook

Wie is je doelgroep? Wees specifiek, als iedereen je doelgroep is gaat je Facebook Ad niet resulteren in meer verkeer of leads.

Is je doelgroep aanwezig op Facebook?

Facebook biedt een handige tool hiervoor, dat heet: ‘Doelgroepstatistieken‘. Hiermee kun je inzicht krijg in de gebruikers van Facebook. Op deze manier kun je bepalen of jouw doelgroep aanwezig is en welke interesses je doelgroep heeft zodat je weet waar je op moet gaan targetten.

Simpel voorbeeld:

Stel: Ik wil ondernemers in Nederland bereiken met mijn producten.

Ik vul de volgende gegevens in bij Doelgroep statistieken:

Locatie: Nederland

Leeftijd: 20 -55 jaar

Geslacht: mannen en vrouwen

Interesses: Ondernemerschap, Richard Branson

​

De doelgroepstatistieken tool van Facebook laat je nu waardevolle data zien die je kunt gebruiken om meer inzicht te krijgen in de interesses van je doelgroep. Met deze interesses kun je nog beter segmenteren.

Op tabblad 2: ‘Pagina vind-ik-leuks’ vind je de populaire categorieën onder de groep die je hebt geselecteerd.

Op deze manier krijg je inzicht in relevante pagina’s die je kunt opnemen als selectie criteria voor je campagne. Je kunt niet op alle Facebook pagina’s selecteren.

Als ik dan naar beneden scroll zie ik welke Facebook pagina’s waarschijnlijk relevant zijn voor mijn doelgroep op basis van hun vind-ik-leuks. De volgende pagina’s zijn geliefd onder mijn geselecteerde doelgroep:
Op het tabblad ‘Activiteit’ vind je ‘apparaat gebruik’. Met deze informatie weet je hoe je doelgroep actief is op Facebook. In dit geval is het belangrijk om je advertentie goed te optimaliseren voor mobiele apparaten.
Wil je graag aan de slag met de doelgroepstatistieken tool? Volgt mijn gratis video lessen en ik laat je zien hoe je te werk moet gaan. ​

> 3 gratis videolessen Facebook Marketing voor Beginner <<

Er is nog meer wat je moet weten als je Facebook ads wilt bouwen die resultaat opleveren. Namelijk: Facebook Pixels.

Facebook Pixel

Wat is een Facebook Pixel?

De Facebook Pixel is een stukje code dat draait op de achtergrond van je website. Hiermee kun je bezoekers volgen op je website. Met deze pixel kan je een doelgroep opbouwen in Facebook op basis van het publiek op je website.

Got it?

Dit stelt je in staat om zeer specifieke campagnes te bouwen die je alleen maar uitserveert aan mensen die jouw website hebben bezocht. Het is mogelijk om mensen te selecteren die op een specifieke pagina zijn geweest van je site.

De Facebook Pixel doet nog meer voor je…

De basis Pixel wordt geïnstalleerd op alle pagina’s. Daarnaast is er een mogelijkheid om event pixels te plaatsen. Een aankoop event wordt gezet zodra een bezoeker een betaling heeft gedaan op je website. In dit geval plaats je dan de ‘Aankoop Pixel’ op de bedankt pagina van je website. Dit stelt je in staat om mensen uit te sluiten voor je campagne zodat je alleen maar die mensen bereikt die nog geen klant bij jou zijn. Daarnaast kun je middels Facebook insight tool je betalende klanten analyseren en look-a-likes vinden.

Je kunt de volgende events instellen:

  • Aankoop
  • Lead genereren
  • Voltooide registratie
  • Toevoeging van betaling gegevens
  • Toevoegen aan winkelwagen
  • Toevoegen aan verlanglijst
  • Betaalproces starten
  • Zoeken
  • Inhoud weergeven

Facebook campagne bouwen

Je doelstelling is helder en je weet wie je wilt gaan bereiken. Klaar om je eerste campagne te bouwen. Ik ga je stap voor stap uitleggen welke route je moet bewandelen om je eerste campagne te bouwen.

Hoe bouw je een Facebook Advertentie?

Stap 1: Klik op het driehoekje rechts bovenaan in je scherm en vervolgens op ‘Advertenties maken’.

Stap 2: Selecteer je marketingdoelstelling

Zoals je ziet kun je afhankelijk van je doelstelling een campagne bouwen.

We gaan een campagne bouwen waarmee we gericht ‘verkeer’ naar een pagina op je website gaan sturen.

Kies daarom ‘Verkeer’ en geef je campagne een naam onderaan in het scherm.

Stap 3. Je doelgroep selecteren Geef bij Verkeer ‘website of messenger’ aan.

Facebook Aanbieding

Facebook biedt de mogelijkheid een aanbieding in te stellen. Dit is voornamelijk interessant voor mensen met een fysieke winkel of webshop. Ik wil even stilstaan bij dit onderwerp. Dit omdat dit je als winkeleigenaar aanzienlijk resultaten kan opleveren. Het speelt namelijk heel goed in op urgentie en schaarste die uitermate goed kunnen werken voor in je campagne.

Je Facebook aanbieding maken

Aanbieding

Dit kan een tijdelijke korting zijn of een speciale actie.

Looptijd

Vul de looptijd in van de campagne. Als je geen exacte einddatum hebt vul dan de einddatum van de campagne in. Door dit te doen creëer je urgentie. Je wilt dat mensen bij het zien van je advertentie de keuze maken om wel of niet in te gaan op je aanbieding.

Aantal stuks beschikbaar

Hiermee kun je schaarste creëren wat ervoor zorgt dat mensen sneller de aanbieding gaan claimen.

Promotiecode

De promotiecode kan geclaimd worden door gebruikers. Deze code kan de gebruiker laten zien aan de winkel om gebruik te kunnen maken van de actie. Ik raad je aan om promotiecodes te gebruiken als je wilt meten hoeveel verkopen je daadwerkelijk hebt gedaan naar aanleiding van de Facebook Ad. Hiermee kun je het rendement op de investering (ROI) van je campagne gaan berekenen.

VOORBEELD] Facebook Aanbieding: IJssalon

Je bent eigenaar van een ijssalon en je wilt extra aandacht generen op Faceboor voor je ijssalon.

Bouw een campagne waarbij je 50 ijsjes aanbiedt tegen een interessante prijs. Je zou bijvoorbeeld 2 ijsjes kunnen aanbieden voor een gereduceerd tarief. Mensen met promotiecode kunnen dan een ijsje kopen op locatie.

Hiermee kun je dus zeer eenvoudig extra aandacht genereren voor je bedrijf op de momenten dat jij dat wilt.

Je kunt de aanbieding nu alvast bouwen dan hoef je deze alleen nog maar even te activeren op de dag waarop je extra exposure wilt genereren.

Tip: targetting doelgroep

Selecteer eerste de locatie van je bedrijf. Vervolgens kan je ervoor kiezen om alleen de huidige plaats te selecteren (bijv. Arnhem) of kies voor Arnhem en een straal van minimaal 17 km daarom heen.

Stap 4: Doelgroep instellen

We gaan nu je doelgroep instellen.

Als je al een doelgroep had samengesteld met behulp van de doelgroepstatistieken tool kun je deze selecteren als je klikt op ‘een opgeslagen doelgroep gebruiken’.

Aangepaste doelgroepen instellen Er is ook een mogelijkheid om een aangepaste doelgroep in te stellen voor je campagne. Dit stelt je in staat om bestaande klanten te targetten of mensen die al eens eerder een interactie hebben gehad met je bedrijf of Facebook pagina.

Klanten vanuit een klantenbestand importeren

Beschik je over een lijst met e-mailadressen omdat mensen geabonneerd zijn op jouw nieuwsbrief?

Deze lijst met e-mailadressen kun je importeren door te klikken op ‘klanten bestand’. Er bestaat een directe koppeling met ‘Mailchimp’ als je daar gebruik van maakt voor je nieuwsbrief. Maak je geen gebruik van Mailchimp? Dan kun je ook de e-mailadressen en namen kopiëren en plakken. Facebook gaat jouw e-mailadressen dan matchen met de database van Facebook. De matches die Facebook vindt dat is de doelgroep waar je een advertentie aan kunt laten zien.

Targetten op website verkeer

Had je al een Facebook Pixel geinstalleerd? Door een Facebook Pixel in te stellen op je website kun je mensen opnemen in je campagne die je website hebben bezocht. Het is zelfs mogelijk om mensen te selecteren die een specifieke pagina hebben bezocht, dit doe je met Pixel events.

Betrokkenheid

Hiermee kun je een doelgroep selecteren die eerder heeft geïnteracteerd met je Facebook pagina. Voor de volgende elementen binnen je Facebook pagina kun je een doelgroep opbouwen:

  • Video in Instragram & Facebook

Hiermee kun je mensen selecteren die 3 seconden, 5 seconden of meer seconden een video op jouw Facebook of Instagram hebben bekeken.
Leadformulieren
Met deze optie kun je mensen selecteren die een leadformulier hebben geopend of zelfs hebben ingevuld.

Canvas
Selecteer mensen die je canvas advertentie hebben geopend.

Facebook Pagina
Maak een doelgroep van mensen die gereageerd hebben op je Facebook Pagina.

Instagram business profiel
Hiermee kun je een lijst maken van mensen die geïnteracteerd hebben op je instagram business profiel.

Evenement
Deze targeting optie is relatief nieuw in Facebook. Hiermee kun je mensen selecteren die geïnteracteerd hebben met een evenement op je Facebook pagina.

App activiteiten laat ik voor nu even achterwegen.

Tip: als je een doelgroep opslaat kun je deze openen in ‘Doelgroepstatistieken’. Dit stelt je in staat om je doelgroep verder te onderzoeken. Het geeft antwoorden op vragen als: Wie komen er op je website? Wie interacteren er met je Facebook/Instagram? Hiermee kun je kun je inzicht krijgen in welke Facebook pagina’s jouw doelgroep nog meer interessant vinden, wat de leeftijd is van je doelgroep, de locaties waar ze wonen etc.

Als je voor het eerst een doelgroep gaat bouwen dan raad ik je meerdere doelgroepen te bouwen, maak de doelgroepen niet te klein. Kies voor minimaal bereik van 50.000. Serveer eenelfde advertentie uit op de verschillende doelgroepen. Op deze manier kun je onderzoeken welke doelgroepen het meeste clicks opleveren.

Locatie instellen

Hier kun je kiezen uit 4 keuzemogelijkheden. Standaard wordt ‘iedereen in deze locatie’ geselecteerd. Dit is de standaard, maar er zijn meer targetting opties mogelijk.

Targetten op doelgroep interesses

Dit is een essentiële stap in je campagne. Zeker als je dit voor de eerste keer doet.

Klik op ‘bladeren’ en selecteer hier de interessegebieden van je doelgroep.

Maak gebruik van de ‘Doelgroepstatistieken’ tool om interessegebieden van je doelgroep te onderzoeken.

Gebruik de doelgroepstatistieken tool in dit geval voor:

Inzicht in welke pagina’s jou doelgroep volgen
Weet op welke devices je jouw advertentie moet uitserveren
Het kan zinvol zijn om bepaalde groepen juist weer uit te sluiten om zo meer resultaten te halen uit je campagne tegen minder kosten. Mensen die al klant zijn wil je niet nogmaals een advertentie voorschotelen, deze wil je misschien liever upsellen/crossellen.

Je zou de volgende doelgroepen kunnen uitsluiten:

1. Mensen die je Facebook Pagina al volgen. Deze kun je namelijk gratis bereiken middels een post.

2. Mensen die een bedankt pagina hebben gezien op je website, o.b.v. de Facebook Pixel die is geplaatst. Dit kunnen bestaande klanten zijn of leads die op de bedanktpagina zijn geweest.

​

In de rechterkantlijn kun je direct de omvang van je doelgroep inzien zoals je hieronder kunt zien.

Doelgroepgrootte

Dit is de omvang van de doelgroep die je hebt geselecteerd. Deze ga je niet allemaal bereiken met je advertentie, zie dit meer als de vijver waarin vist.

Geschatte dagelijkse resultaten

In de bovenste metric zie je ‘bereik’ staan (rechts). Dit laat zien hoeveel mensen je dagelijks kunt bereiken o.b.v. je ingesteld budget en type campagne. Dit getal is dus realistischer om naar te kijken dan naar mogelijk bereik.

Daaronder zie je ‘klikken op links’. Dit is het aantal verwachte kliks op basis van je ingestelde budget en type campagne dat je kunt verwachten. Dit is dus de traffic die je per dag kunt realiseren naar je website als je doel is om ‘verkeer’ te genereren.

Deze getallen kun je gebruiken om door te rekenen hoeveel je uit de campagne kunt halen met het bereik dat je inkoopt. Op deze manier kun je mogelijk je budget bijstellen.

Het type campagne (foto, video carousel..) is bepalend voor het resultaat evenals de copy van je advertentie.

Maak je geen gebruik van de doelgroepstatistieken tool?

Zorg er dan voor dat je je doelgroep opslaat als je deze de eerste keer inricht. Je kunt de doelgroep dan later eventueel nog aanpassen. Daarnaast is het altijd handig om terug te kunnen halen waar je precies op had geselecteerd.

Pas je doelgroep regelmatig aan en zoek uit wat werkt. Geef een doelgroep wel de kans. Dat wil zeggen dat je niet na 1 dag al wijzigingen gaat doorvoeren. Laat het een week draaien en maak na 1 week de balans op en voer dan aanpassingen door.

Stap 5: Plaatsing Facebook Advertentie

Ik adviseer je om te starten met automatische plaatsingen. Je advertentie zal dan vertoond worden in onderstaande 4 kanalen.

1. Facebook

Je advertentie wordt vertoond op desktop en mobiel in een aantal vormen waaronder in je timeline.

2. Facebook Audience Network

Advertenties in apps die zijn aangesloten op het netwerk.

3. Instagram

In de timeline of verhalen.

4. Messenger

Vertoning in Facebook Messenger app op ‘Home’ screen.

Als de advertentie een week actief is kun je aan de hand van de statistieken inzichtelijk maken in welke kanalen je advertentie het beste presteert. Dit kan je kosten besparen en maakt je campagne effectiever! ​

Stap 6: Budget en planning Facebook advertentie

Als je start met Facebook Adverteren raad ik je aan om altijd laag in te zetten. Je hebt namelijk eerst antwoorden nodig op vragen als:

  • Welke doelgroep levert het beste rendement?
  • Op welke kanalen moet ik mijn advertentie uitserveren?
  • Welke type advertentie (video, foto, carousell..) converteert het beste?

Als je start met adverteren op Facebook heb je nog geen antwoorden op deze vragen. Daar heb je eerst data voor nodig.

Start daarom met een budget van 5 euro per dag. Let op dit is een gemiddeld bedrag. 5 euro is overigens het minimale bedrag om te kunnen adverteren. Door bij ‘schema’ aan te geven dat de advertentie doorlopend weergegeven mag worden kun je starten met een bedrag van35 euro per week. Je kunt je advertentie ten alle tijden pauzeren, jij bent in control!

Afhankelijk van je doel bepaal je in de volgende stap hoe je wilt afrekenen bij Facebook. Als je doel is om verkeer te realiseren naar je website kies dan voor ‘klikken op links’.

Laat het bodbedrag op ‘automatisch’ staan. Bij de start is dit het meest effectief. Facebook vertoont de advertentie dan o.b.v. hun real-time bidding systeem. Je advertentie wordt niet meer getoond als het dagbudget van gem. 5 euro is besteed.

Stap 7: Facebook advertentie maken

Bepaal allereerst wat voor type advertentie het beste aansluit bij jouw doelstelling. Wat gaat mensen verleiden? Welk probleem kun je oplossen voor je doelgroep?

We kiezen nu voor ‘een afbeelding’.

Handige tools voor het maken van een Facebook Advertentie

Zelf maak ik mijn advertenties met Photoshop. Indien je daar niet mee overweg kun je ook gebruik maken van gratis tools op het web. Een aantal tools die ik zelf erg handig vind zijn Pablo of Canva.

Met deze tools kan je zonder designer skills je advertentie afbeelding opmaken in slechts enkele clicks. Canva kent een standaard sjabloon voor een Facebook Ads, hiermee weet je zeker dat je advertentie wordt goedgekeurd.

Tekst & Call-to-actions instellen

In deze stap definiëren we de teksten, buttons en de bestemming url van de advertentie.

Je doorloopt de volgende stappen:

1. Website URL

Hier voer je de url in die je brengt naar de juiste locatie. Belangrijk dat de tekst in de advertentie aansluit bij de doelpagina.

Belangrijk: zorg ervoor dat de pagina waar je naar verwijst aansluit bij je advertentie. Dit is belangrijk anders haakt de gebruiker namelijk meteen af en dat wil je niet. Dit kost je geld en levert niks op.

Messenger laat ik voor de eerste advertentie even buiten beschouwing. Hier ga ik je nog wel meer over vertellen op mijn Facebook pagina ‘Marketing Rocks’. Dit is namelijk een veel besproken onderwerp in de wereld van online marketing.

2. De kop

Dit is de tekst links van je knop. Zorg ervoor dat je deze zo formuleert zodat deze aanspoort tot actie.

3. Tekst

De inhoud van je advertentie wordt hierin gedefinieerd. Zorg voor een tekst die aanspreekt.

4. Aanzet tot actie

Je kiest hier de inhoud van de button. Deze kun je niet zelf definiëren. Kies uit een van onderstaande opties.

Op dit moment is je advertentie klaar om te publiceren!

Tips bij het schrijven van een Facebook Ad

Het bouwen van een advertentie is niet zo spannend, je weet nu hoe dat werkt. Het bouwen van een advertentie die converteert (kliks op je advertentie naar je doel pagina) is lastiger.

Daarom nog een aantal tips om converterende advertenties te bouwen.

1. De eerste vraag die je jezelf moet stellen: “Waarom zou mijn publiek moeten klikken op de advertentie, what’s in it for them? Heb je nagedacht over het probleem dat jij voor hen kunt oplossen met jouw advertentie?

2. ‘Koop nu X’ gaat niet werken als mensen niet weten wie jij bent en of jouw producten wel betrouwbaar zijn. Zou jij zelf op zo’n advertentie klikken? Bouw het dus op. Vertel eerst eens wie je bent en deel je expertise zodat je vertrouwen opbouwt.

3. Het begint met het oplossen van problemen voor jouw klanten.

4. Denk na over hoe jij je presenteert op Facebook. Mensen doen graag zaken met mensen. Een zakelijke uitstraling kan in dat geval tegenwerken. Wie zitten er achter merk X of Y en wat is hun verhaal?

5. Iets dat heel goed werkt is om je resultaten te delen. Vraag je bestaande klanten om een reactie te geven over hoe ze behandeld zijn en wat ze vinden van je product of dienst. Dit kan helpen bij het wekken van vertrouwen. Sociale bewijskracht!

6. Wees persoonlijk, spreek mensen aan vanuit jouw persoon en maak het niet te formeel. Hoe post jij zelf een bericht op Facebook?

7. Maak gebruik van trackingcodes zodat je kunt zien in Google Analytics waar je verkeer vandaan komt. Trackingcodes maken onderdeel uit van je url en zorgen ervoor dat je kunt meten waar je verkeer vandaan komt. Op deze manier kun je achteraf inzien wat de belangrijkste bronnen van verkeer zijn voor conversie op je website.

Facebook Ads testen

Ik hoop dat je hiermee een goed beeld hebt gekregen van Facebook Marketing en hoe je daar succesvol in kunt worden. Succes bij het bouwen van je advertentie!
Share
Gijs Ros
Gijs Ros